گزارش خبرگزاری مهر از اسفندآباد

 درددل هایی که رنگ شخصی نداشت

درددل های او رنگ و بوی شخصی نداشت بلکه او از دردهایی گفت که به اظهار خودش به واسطه نامهربانی هایی که از سوی متولیان صورت گرفته، گریبانگیر روستا شده است.

می گفت: روستای ما که مرکز یک دهستان  است با توجه به قابلیت هایش می توانست به عنوان مرکز بخش معرفی شود که به هر دلیلی نشد در حالی که هیچ روستای ابرکوه آب لوله کشی نداشت ما از این نعمت بهره داشتیم.

پیرمرد که بسیار خوش زبان بود ادامه داد: حداقل سابقه 42 سال حضور پزشک در منطقه را داریم و حالا برخی از اوقات باید به واسطه استفاده از پزشک روستا برای رفع کمبود پزشک در مرکز بخش، دربدر بدنبال پزشکی برای معالجه خود باشیم.

او از جشن های باشکوه نیمه شعبان در گذشته های نه چندان دور نیز گفت که مسئولان  ارشد را به اين روستا می کشاند.

وی اضافه کرد: بسیاری از تشکیلات اداری در این روستا سابقه دیرینه دارد که از جمله آنها می توان به پاسگاه ژاندارمری و بانک ملی اشاره کرد.

این عضو کهنسال روستا با گلایه ادامه داد: با این وجود، بانک ملی این روستا در یک محل اجاره ای قرار دارد و به نظر من مسئولان بانک برای این که هر زمان تصمیم به تعطیلی آن گرفتند، مشکلی نداشته باشند اقدام به خرید یک محل برای این بانک کنند.

او از دردهای بودجه ای شورا و دهیاری روستا و نبود اعتبار برای هزینه در روستا نیز گفت و با آنان هم نظر بود که نمی توانند پاسخگوی نیازمندی های مردم ده باشند.

سابقه اسفندآباد به دوران هخامنشی می رسد

طی بازدیدهایی که از اماکن مختلف داشتیم، رئیس شورای اسلامی روستا نيز گفت: اسفندآباد یک روستای قدیمی است که سابقه آن به دوران هخامنشی می رسد، بقایای شهر زیر خاک مانده بهمن همین مسئله را می رساند و مردم اعتقاد دارند که روستای ما بر روی این شهر بنا نهاده شده است.

امان الله اژدرپور افزود: در این روستا، 500 خانوار با جمعیتی حدود هزار و 500 نفر زندگی می کنند که به شغل های دامداری، کشاورزی و بنایی مشغول هستند.

روستای 13هزار نفره 1500 نفره شد/ مهاجران روستا را فراموش نکرده اند

وی ادامه داد: اسفندآباد در گذشته حدود 13 هزار نفر جمعیت داشته است که قسمت عمده آنها برای کار به شهرهای بزرگ کشور مهاجرت کرده اند و در حال حاضر حدود هفت هزار نفر از آنها در تهران و دو هزار نفر در شیراز و چند خانواده نیز در یزد ساکن هستند.

اژدر پور البته به یک نکته قابل تأمل نیز اشاره کرد: با وجود این که اغلب این افراد دارای شغل های بسیار خوب و درآمد بالا هستند، هیچگاه رابطه خود را با روستا قطع نکرده اند و در طی ایام نوروز و محرم به روستا می آیند و در این ایام جمعیت روستا چندین برابر می شود.

وی در کوچه و خیابان ها هم که قدم می گذاریم هر از گاهی ساختمانی را نشان می دهد که ساخته یکی از خیرین سفر کرده از روستا است. البته چند تن از خیران نیز هنوز در روستا ساکن هستند.

خانه حاج میرزا حسن شمس و خوش و بش مهربانانه صاحب آن و همسرش را هم نباید فراموش کرد.

خانه ای که با ستون های چوبی که بر روی آن گچبری شده است سرپا نگهداشته شده است و به گفته صاحب خانه، دو ستون آن هم خراب شده که بازسازی کرده است.

 

حاج میرزا علی شمس که خانه از پدر به او ارث رسیده است می گوید: این خانه 75 سال قدمت و 13 اتاق دارد و حدود 50 سال است که در آن ساکن هستم.

وی ادامه می دهد: از طرف میراث فرهنگی نیز چندسال پیش به این خانه سرزده اند و عکس و فیلم تهیه شد ولی بعد از آن دیگر مراجعه ای از آنان نداشتیم.

او دیوارهای کاه گلی در حال ریختن را نشان می دهد و می گوید: هزینه تعمیر خانه زیاد است و از عهده آن بر نمی آیم.

درخت خرمایی که فقط زیبایی را به ارمغان می آورد

این مرد با صفای روستایی در مورد درخت نخل بزرگي كه در حياط خانه دارد نيز مي گويد: این درخت 50 ساله است و نصیبی جز زیبایی برای ما ندارد زیرا نمی توانیم به واسطه بلند بودن تنه درخت آن از میوه اش استفاده کنیم.

در ادامه مسیر به زیارت امامزاده روستا به نام دختر موسی بن جعفر می رویم و بعد از آثار تاریخی روستا و آهنگری که این هنر و صنعت را احیا کرده است نیز دیدار می کنیم و در پایان این سفر پای صحبت های دو همراهمان می نشینیم تا منعکس کننده صحبت های آنان و مردم روستا باشیم.

امیدواریم مسئولانی که وظیفه خود را خدمت به مردم می دانند در رفع مشکلات مردم این روستا و دهستان اسفندار که 21 نفر از فرزندان خود را برای استمرار انقلاب اسلامی به کشور عزیزمان  تقدیم کرده اند بکوشند و زمینه استفاده از پتانسیل های این روستا را فراهم کنند.

گزارش های تکمیلی خبرگزاری مهر از این روستا به تدريج منتشر مي شود.

کد خبر: 2005207  تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۶ - ۱۵:۱۴  عکس و گزارش: رحیم میرعظیم


نظرات شما عزیزان:

n.shams
ساعت16:31---9 اسفند 1391
عکس خیلی خیلی قشنگی هست .امیدوارم که این بار این خونه رو خراب نکنن و افراد فرصت طلب دست از سر هر چی خونه اسفند اباد که ثبت آثار ملی هست بر دارن و به جای منافع خودشون کمی هم به فکر روستامون و منافعش و زیبایی هاش باشن ن ن ن ن ن ن ن ن

حسین
ساعت12:52---9 اسفند 1391
یک گزارش دیگر هم در مهر در مورد اسفنداباد زده است.شهریاستانی بهمن

مهدی رحیم پناه
ساعت15:52---8 اسفند 1391
شیرازی ها که همه میان....

از اون هفت هزار نفری که تو تهران هستن شاید 300 نفرشون هم نیان اسفندآباد چه تو محرم چه تو عید نوروز.

بعضی ها که خداوکیلی اسفندآباد رو از ذهنشون پاک کردن واسه اینکه نیان هم مشغله کاری رو بهونه میکنن....

والله


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By SlideTheme :.